Nyt logo 2

"Da oplysningstiden ramte Rørvig"

Bag den lidt kryptiske overskrift gemmer sig en spændende beretning, som vi skal høre museumsinspektør Thomas E. Johansen, Museum Vestsjælland, fortælle onsdag den 19. oktober 2022 kl.19 i Det Vilde Køkken i Klint.
Roervig-Havn
Rørvig lodseri er et af de ældste i Danmark og er kendt blandt lodsinteresserede. Men hvad mindre kendt er, at Rørvig lodseri fra 1760 og et stykke op i 1800tallet var en vigtig brik i magtkampen mellem den danske hær og den danske flåde. Med Rørvig som test-lodseri indførte og udviklede flåden livslang uddannelse af lodserne,samt et regelsæt og en administration af lodserierne efter oplysningstidens idealer. En ordning, der var så succesfuldt, at flåden satte sig på stort set hele lodseriet i Danmark.
Det kan lyde tørt – men det er det ikke.

Efterårsferien i Anneberg Kulturpark

Der er noget for hele familien fra lørdag den 15. oktober til søndag den 23. oktober.
Vi har åbent hus mellem kl. 11 og 14 i Den gamle Brandstation med nogle spændende aktiviteter for børn og deres forældre.

Mandag den 17. oktober og tirsdag den 18. oktober kan du f.eks. prøve at skrive med gåsepen og andre gamle skriveredskaber.
Pen og blæk
Du kan måske huske, da lille Grunk i Krummernes jul sendte Krims-Krams til julemanden. Det kan du nu selv prøve, for vi har fået fat i nogle gåsefjer og noget godt gammeldags blæk. Du kan for eksempel skrive din ønskeseddel til julemanden, et brev til din bedstemor/far - eller måske et brev med hemmelig skrift.
Kuglepennen er ca. 100 år gammel, en slags blyanter har man kendt i ca. 500 år, MEN i flere end 1000 år har man skrevet med pen og blæk.

Du kan også lave en SOLVOGN eller en SOLHEST. Onkel Stig viser dig hvordan.

Tirsdag den 18. oktober er der legedag ude og inde med gamle spil og lege.
Vi har som noget nyt i år indrettet et fast legebord med farveblyanter, vindmøllefremstilling m.v.
20220705 Gl.lege
Onsdag den 19. oktober er der Arkæologi i Børnehøjde.
Vi har igennem en årrække udviklet Arkæologi i Børnehøjde, og vi har i dag metaldetektorer, der passer til børn helt ned til 3-4 års-alderen. Selv så små børn kan sagtens finde ud af at bruge metaldetektorerne og finde de udlagte mønter m.v. Det er en stor oplevelse at se deres glæde, når metaldetektoren bimler og bamler og de stolt fremviser en mønt fundet i græsset.

20220706 Detektor
Søndag den 23. oktober er der møde i snapseakademiet kl. 11.
Vores første møde gav halvanden times hyggelig snak og vi besluttede at gå videre med projektet. Læs mere her
Hvis der er deltagere nok, så tager Urteheksen Dorthe os med ud på en sanketur denne søndag.
Er du interesseret, så bare duk op, og har du emner, du vil snakke om, så send en mail eller ring til Joan Almgren, urbangartner51@gmail.com, tlf. 25465656.
Email Marketing Powered by MailPoet