Nyt logo 2

”Den medicinske Flora Danica”

Foredrag onsdag den 9. november kl. 19-21.30 i Det Vilde Køkken i Klint.
Etnobotaniker og farmakognost Jens Soelberg, der er en af Danmarks fremmeste forskere på området, kommer og fortæller.
Jens Soelberg
Tag med på en videnskabelig rejse gennem Danmarks lægemiddelhistorie, med nedslag i de mere end 700 arter af planter, der er brugt af mennesker gennem tiderne, og som i de sidste 800 år haft plads i de danske farmakopéer og middel­alderlige materia medicae.
Jens er en af Danmarks fremmeste forskere på området og er tilknyttet Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi ved Københavns Universitet. Samtidig er han kurator for Farmakognostisk Samling og Naturmedicinsk Museum med mere end 600 genstande, primært planter, som er anvendt som folkemedicin, kosttilskud eller naturlægemidler – eller som har været ophav til kendte standardiserede lægemidler.
Foredraget vil være rigt illustreret.
Entre kr. 75 for medlemmer. Ikke-medlemmer over 18 år betaler kr. 125 pr. person. Det er muligt at melde sig ind i foreningen ved indgangs­døren.
Der er ingen tilmelding, så mød blot op.
Kaffe og kage kan købes til kr. 85 pr. person.

Allehelgen i Anneberg Kulturpark

Nu er det snart Allehelgen, den dag, hvor vi fra gammel tid mindes, dem vi har mistet. Gammel skik er, at vi på allehelgensdag sætter lys på gravene, for at forhindre, at de døde kommer op af jorden. Derfor lavede man roelygter, satte lys i og gik i optog til kirkegården.
Denne gamle skik, genopliver vi søndag den 6. november og lørdag den 12. november. Vi laver roelygter i Den gl. Brandstation i Anneberg Kulturpark mellem kl. 11 og 14 begge dage. Og hvis der er interesse, så fortæller vi også nogle gamle historier om dagen.
Roelygte 2
Hvis du ikke vil have din roelygte med hjem, så sætter vi den op på de hjerneløses kirkegård.
Det var rigtig hyggeligt sidste år. Mange lavede roelygter. Også i år har vi roerne, værktøjet og tiden – og det er ganske gratis at deltage.

Der sker også noget spændende uden for vores forening

Teater er også kulturhistorie. I den tilstundende mørke tid er det et lyspunkt, at man kan gå i Odsherred Teater og få en spændende oplevelse. Læs her
Du kan f.eks. se årets juleforestilling.

Last Christmas
Email Marketing Powered by MailPoet