Odsherreds Kulturhistoriske Forening er nu på plads i Anneberg Kulturpark.

Som man har kunnet læse i vores nyhedsbreve, har foreningens bestyrelse og frivillige været særdeles aktive i det forgangne år.

Bestyrelsen har søgt fonde om penge til udvikling af foreningens aktiviteter – blandt andet i Anneberg Kulturpark. Foreningen har mødt stor velvilje og har de sidste 2 år i alt modtaget 139.500 kr. Det er vi rigtig glade for og stolte af. De mange donationer har muliggjort vores indflytning i Anneberg Kulturpark.

Foreningens frivillige har gennemført rigtig mange udendørs aktiviteter for medlemmer og andre interesserede, ligesom de frivillige også har forbedret vore formidlingsmuligheder i Anneberg Kulturpark. Sandkasse og soldeanlæg i forbindelse med Arkæologi i Børnehøjde er nu flyttet til en permanent placering og samtidig stærkt forbedret. Desuden er adgangsvejen forbedret med anlæg af en trappe.

Sideløbende hermed har vi udarbejdet to besøgsfoldere over henholdsvis Annebergparken og Anneberg Kulturpark – foldere, der fortæller lidt om stedet og lidt om bygningernes anvendelse før og nu.

Den Gl. Brandstation er indrettet med udstilling til Velkomstcenter for hele Anneberg Kulturpark. Udstillingen er tilvejebragt i samarbejde med Anneberg Kulturpark, og den fortæller tre historier:

• Forhistorien om Sindssygehospitalet Nykøbing Sjælland.
  • Anneberg Kulturpark – hvad er det for et sted?
  • Odsherreds Kulturhistoriske Forening – hvem er vi?

Nu er udstillingen opsat og vi syntes, at den er blevet seværdig. Mange gæster har allerede set udstillingen, men foran ligger en stor opgave i at få Anneberg Kulturparks besøgende – for slet ikke at tale om Odsherreds gæster og turister – til at besøge stedet.

Bestyrelsen arbejder derfor nu på at inddrage Velkomstcentret mere i foreningens fremtidige formidling – dels med fysisk at afholde mindre arrangementer i bygningen og dels med at bruge stedet som udgangspunkt for f.eks. kør-selv-ture. Og så arbejder bestyrelsen ikke mindst på at få Kulturparkens andre aktører til at bruge stedet aktivt i deres formidling.

Så har du endnu ikke besøgt Anneberg Kulturpark og Den Gl. Brandstation – så vil vi stærkt anbefale at du gør det. Og naturligvis helst en dag, hvor vi holder åbent i Velkomstcentret – hvornår vil fremgå af kommende nyhedsbreve.

Kjeld Jensen