Corona virus
Så er vi i gang igen – og vi tager selvfølgelig alle de forholdsregler, der skal sikre en forsvarlig og smittefri afvikling af vores aktiviteter.
Se alle aktiviteterne i andet halvår her

Kulturhistorisk kør-selv tur i Odsherred lørdag den 26. september kl. 10-13

Kender du de sagn og myter, der knytter sig til nogle af fortidsminderne i Odsherred?
Der er myter og sagn, der omhandler sten, træer, gravhøje, vandhuller, kilder – ja, fortællingerne er mange.
Tag med Joan Almgren på en køretur i egen bil fra Dragsholm Slot. Hør om rytteren og dragen i Vejrhøj, dragen på Dragsholm, spøgelset på Vallekilde kirkegård, den kloge kone fra Hørve og meget mere. Vi besøger kendte og mindre kendte steder med bestående og forsvundne fortidsminder. Det bliver en rejse med lokalhistorie og lokale myter  –  og måske kender du selv en lokal historie, som du kan fortælle os andre?
Vi mødes på p-pladsen i Dragsholm Alle – på højre hånd lige efter den lille lund.
Turen er gratis for medlemmer af Odsherred Museumsforening.
Er du ikke medlem, skal du betale kr. 50. Du kan indmelde dig og betale kontingent kr. 100 (kontant eller Mobilpay) ved turens begyndelse.
Der kan maksimalt deltage 10 biler (bare fyld op), og tilmeldingen foregår efter princippet først-til-mølle.
Du skal tilmelde dig på  info@odsherred-museumsforening.dk
Du får straks en mail fra os, hvis du er en af de heldige. Hører du ikke fra os, kan du ikke deltage i turen.

Mabon 2020
indrømmet, det ser ikke ret dansk ud og det er det da heller ikke. Mabon betyder efterårsjævndøgn på gælisk.
Fra nu af og indtil den 15. august i år kan interesserede børn og voksne hver tirsdag og fredag fra kl. 11-13 lave deres eget drikkekrus/kop af ler i det nye krearum i Anneberg Kulturpark.
Det er gratis og det er vores aktive medlemmer, der bemander aktiviteten.

Når du har lavet dit lerkrus, bliver det brændt i Kunstkollektivet 8B i Unnerød. Kruset får du så udleveret den 20. september ved en event på Anneberg Strandeng (der hvor Sankt Hansbålet normalt er) hvor en 5 meter lang glødende keramikovn åbnes, og ca. 200 glødende krus tages ud. Det skal vi fejre med noget i vores krus.

Sammus – Danske Museumsforeninger
Følg med i, hvad der rører sig Danmarks mange museumsforeninger.
Du kan læse sammenslutningens nyhedsbreve her

Sammenslutningen er en landsdækkende organisation af foreninger, der driver eller støtter kulturhistoriske museer med videre i Danmark.
Formålet er at styrke og udvikle det folkelige engagement til gavn for museerne. Desuden at synliggøre de betydelige folkelige kræfter bag de danske museer og sikre museumsforeningerne indflydelse på den aktuelle og fremtidige kulturpolitik. Endelig at sikre et inspirerende samarbejde mellem museumsforeningerne i ind- og udland.

Der er masser af oplevelser med Museum Vestsjælland.
Du kan læse om dem her