(Husk også at tjekke aktiviteter på vores Facebook)

To Corona-sikre ture rundt i Odsherred
Joan tager dig med på 2 kulturelle kør-selv ture af ca. 1½ times varighed.
Der fortælles om myter, sagn og en snert kulturhistorie på stop i landskabet.
Turene foregår med hjælp af radio, der udleveres ved turens start, så du behøver ikke at stå ud af din bil.
Der kan maks. komme 9 biler med pr. tur. Antal personer i bilerne bestemmer man selv.

NYKØBING OG SYDPÅ
Hør om landmålerne på Thorsjordene, manden uden hoved, havtrolden i Isefjorden,
Sct. Karens kilde, Ulkerupsjælene, stenkisten i Unnerød og måske meget mere.
Turen køres lørdag den 24. april kl. 11.
Vi mødes på p-pladsen ved gartneriet på Vesterlyngvej.
DRAGSHOLM OG SYDPÅ
Hør om dragen på Dragsholm, ellefolk i Tangmosen, det unge brudepar, den helbredende dysse, det blodige slag ved Blodsgården, kæmpernes kamp om kærlighed, præsten som genganger og måske meget mere.
Turen køres søndag den 18. april kl. 11.
Vi mødes på p-pladsen ved Sanddobberne.

Medlemmer af Odsherreds Kulturhistoriske Forening/Odsherred Museumsforening deltager gratis. Ikke-medlemmer betalter kr. 50 pr. tur til Dragsholm Sparekasse på 0537-743933.
Tilmeld dig på ods.kult.hist.for@gmail.com
Husk at angive dato og evt. medlemskab.
Efter tilmelding får du en mail, om der er plads.

Kulturhistorisk tur til Solvognens fundsted lørdag den 17. april 2021 kl. 10:00-12:00
Mosens monumentale storhed fornemmes tydeligt på turen ud til fundstedet – og det er forståeligt, at broncealderfolket er blevet draget af stedet.

Solvognen blev fundet i 1902 og er verdenskendt. Fundet bestyrkede fagfolks tro på, at tilbedelsen af solen var central i bronzealderens religion og tolkningen var, at Solvognen indgik i ritu­aler­ne omkring soldyrkelsen.
Med udgangspunkt i Geopark Odsherreds nye smukke markering af Solvognens fundsted er scenen sat for at Kjeld Jensen giver os fortællingen om fundet og dets betydning for tolkningen af broncealder­folkets tro.
Vi mødes på P-pladsen for enden af Trundholm Mosevej, 4572 Nørre Asmindrup.
Stedet er med lidt hjælp tilgængeligt for kørestolsbrugere.
Bemærk, at vi anbefaler alle at bærer mundbind.

Tilmelding kan kun ske via booking på Billetexpressen
Turen er gratis for medlemmer af Odsherreds Kulturhistoriske Forening og børn under 12 år. I Billetexpressen ser det ud som om der kun er betalingsbilletter, men fortsæt trygt tilmeldingsprocessen og prisen ændrer sig til kr. 0,00.
Gæster betaler kr. 60 pr. person via Billetexpressen
Det er muligt at melde sig ind i foreningen eller betale sit medlemskontingent på kr. 150 på mødestedet – men kom så gerne i god tid.

Studiekredse
I 2021 opretter vi studie­kredse for interesserede medlemmer.
Det er blandt andet målet at skabe større interesse for og viden om vores kulturhistorie, herunder lokalhistorie og lokalområde.
Vi ser studiekredse som en spændende og inkluderende måde at udvikle foreningen.

Nye muligheder for aktive medlemmer
i 2021 etablerer vi to nye grupper for medlemmer, der vil være aktive i foreningen, nemlig Eventgruppen og Udstillingsgruppen.
Eventgruppen er en tænketank for foreningens udadvendte aktiviteter. Udstillingsgruppen skal stå for vores løbende udstillinger.
Såfremt du ønsker at deltage – eller på anden måde vil være med til at udvikle foreningen – så skal du kontakte Joan Almgren på telefon 25465656 eller ods.kult.hist.for@gmail.com

Corona virus
Vi tager selvfølgelig alle de forholdsregler, der skal sikre en forsvarlig og smittefri afvikling af vores aktiviteter.
Da situationen stadig ikke er stabil, forudser bestyrelsen, at det kan blive nødvendigt med hurtige ændringer af planlagte aktiviteter. Vi vil bestræbe os på at informere deltagerne direkte, MEN må bede alle medlemmer om at følge med her på hjemmesiden eller på foreningens facebookside. Her lægger vi alle ændringer m.v.

Sammus – Danske Museumsforeninger
Følg med i, hvad der rører sig Danmarks mange museumsforeninger.
Du kan læse sammenslutningens nyhedsbreve her
Sammenslutningen er en landsdækkende organisation af foreninger, der driver eller støtter kulturhistoriske museer med videre i Danmark.
Formålet er at styrke og udvikle det folkelige engagement til gavn for museerne. Desuden at synliggøre de betydelige folkelige kræfter bag de danske museer og sikre museumsforeningerne indflydelse på den aktuelle og fremtidige kulturpolitik. Endelig at sikre et inspirerende samarbejde mellem museumsforeningerne i ind- og udland.

Der er masser af oplevelser med Museum Vestsjælland.
Du kan læse om dem her